تازه های وب

گلچین مطالب از سر تا سر اینترنت

تازه های وب

گلچین مطالب از سر تا سر اینترنت

کشف مجسمه‌ فراعنه مصر از مسافران مترو

۲ مرد جوان که با انتقال مجسمه‌های طلایی فراعنه مصر به تهران، قصد فروش آنها را داشتند، پس از دستگیری متوجه شدند این مجسمه‌ها هیچ ارزش تاریخی ندارند.

شامگاه ۱۵ مرداد، ماموران پلیس مستقر در یکی از ایستگا‌ه‌های متروی تهران به 2 مرد جوان که رفتار مرموزی داشتند،  مشکوک شدند.

در حالی که این ۲ جوان مدعی بودند اهل یکی از شهرهای اطراف تهران هستند و برای تفریح به پایتخت آمده‌‌اند، ماموران به بازرسی بدنی از آنها پرداختند و در این میان متوجه چندشیء‌ عتیقه شدند که همراه مردان جوان بود.

این اشیای عتیقه شامل ۲ تابوت کوچک سفالی بود که ۲ مجسمه‌‌ طلایی به شکل فراعنه مصر در آن خوابیده بودند و احتمال می‌رفت قدمت زیادی داشته باشند.

با کشف این اشیا، هر ۲ مرد جوان به اتهام مشارکت در خرید و فروش اشیای میراث فرهنگی دستگیر و با صدور قرار قانونی راهی زندان شدند.

جعفر صابری‌زفرقندی - سرپرست دادسرای قاچاق کالا و ارز تهران- با بیان این خبر گفت: با ارسال اشیای کشف شده   به سازمان میراث فرهنگی، کارشناسان این سازمان پس از بررسی‌های انجام شده اعلام کردند تابوت‌های سفالی و مجسمه‌های فراعنه تقلبی بوده و هیچ ارزش تاریخی ندارند.

این در حالی بود که متهمان مدعی بودند اشیای کشف شده را از مغازه‌ یکی از دوستانشان در شهرستان خریداری کرده و برای پی بردن به ارزش واقعی آنها راهی تهران شده بودند و قصد داشتند مجسمه‌ها را در بازار بفروشند.

صابری‌زفرقندی افزود: پس از اظهارات متهمان، از آنجا که اشیای کشف شده ارزش تاریخی نداشت و سازمان میراث فرهنگی نیز از آنها شکایتی مطرح نکرده بود، هر 2متهم بی‌گناه شناخته شده و برای آنها قرار منع تعقیب صادر شد.

وی با بیان اینکه ‌٩٠ درصد اشیای عتیقه‌ مکشوفه از باند‌های مختلف تقلبی است، به ایسنا گفت: در برخی پرونده‌ها این اشیای تقلبی با رقم‌ها و مبالغ زیاد خرید و فروش شده و حتی در خارج از کشور نیز با مبالغ سنگین مورد معامله قرار گرفته است.

صابری‌زفرقندی با بیان اینکه متأسفانه برخی افراد، اشیای عتیقه قلابی را به‌عنوان اصل خریداری می‌کنند و بعدها متوجه می‌شوند فریب افراد کلاهبردار را خورده‌‌اند، گفت: پرونده‌های زیادی وجود دارد که در آنها کلاهبرداران با ادعای اینکه اشیای عتیقه را از شمال و غرب کشور یا از کشور عراق به‌دست آورده‌‌اند، آنها را به طعمه‌های خود فروخته‌اند در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در همه این پرونده‌ها اشیای فروخته شده، تقلبی بوده‌اند.

سرپرست دادسرای قاچاق کالا و ارز تهران با اشاره به شگرد قاچاقچیان عتیقه‌های تقلبی تصریح کرد: این افراد با حضور در موزه‌ها و سایت‌های مربوط به اشیای عتیقه به بررسی شناسنامه‌ این اشیا پرداخته و پس از نمونه‌برداری از آنها اقدام به ساخت عتیقه‌های قلابی می‌‌کنند.

آنها سپس این اشیا را که فقط کارشناسان حرفه‌ای می‌توانند پی به قلابی بودن آنها ببرند، به قیمت بسیار بالایی به فروش رسانده و دست به کلاهبرداری از طعمه‌های خود می‌زنند.

منبع : همشهری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد