تازه های وب

گلچین مطالب از سر تا سر اینترنت

تازه های وب

گلچین مطالب از سر تا سر اینترنت

کامپیوتر خود را در جیبتان حمل کنید

کامپیوتر خود را در جیبتان حمل کنید

با یک درایو USB و کمی برنامه‏ریزی، می‏‏توانید یک کامپیوتر سفارشی خود را به هر کجا برده و کامپیوتر کیفی خود را در خانه بگذارید.

با استـفاده از تـجـهیـزات و نـرم‏افـزار صحیـح قادر خواهید بـود درایو Flash خود را به هر کامپیوتری در کافی‌نت‌ها، مراکز تـجاری هتل‌ها یا هر جای دیـگر متصل کرده و تـمام ابزارها و فایـل‏های موردنیاز برای انجام کارهای مورد نظر خود را به هـمراه مـنوی شـخصی، در اختیار داشته باشید.

البـته می‏‏تـوان از بـرنامـه‏هـای online ماننـد Google Docs یا Zoho Office اسـتفاده کرد، اما یک درایـو USB امکان حمل انواع گستـرده‌تـری از بـرنامه‏های کاربـردی، کمکی و برنامه‏های کوچکی که بـه آنـها عادت کرده‏ایـد را به شـما خواهد داد.

در این مقاله مواردی که برای ورود به دنیای کامپیوتر درون جیبی نیاز دارید، از سخت‏‏افزار تا نرم‏افزار، معرفی می‏شود.

 

تهیه سخت‏‏افزار مناسب

بـرای گرفتـن بهتریـن نتیـجه از یـک کامپیوتر قابل حمل، به یک درایو Flash خوب احتیاج خواهید داشت. مواردی که به این منظور باید در نظر داشته باشید، بدین ترتیب است:

درایوی با بیشترین سـرعت خواندن: هـر چه درایـو شـما سریـع‏‏تر باشـد، برنامه‏های شما بهتر اجـرا خواهند شد. هنگام خریـد یـک درایـو، به مشخصات فنی آن دقـت کرده و سعی کنیـد محصولی را انتخاب کنیـد که سـرعت خواندن آن 15 مگابیت یا بیشتر باشد.

اگر هم اکنون دارای یک درایو USB هستید، می‏‏توانید سرعت آن ‏‏را با اسـتـفاده از یـک بـرنامـه‏ کـمـکی رایـگان ماننـد HDTach برای ویندوز، آزمایش کنید.

انتخاب USB دارای سرعت بالا: یک درایو USB 2.0 دارای عملکردی بسیار بهتر نسبت به یک USB 1.x. خواهد بود.

حتما درایوی خریداری ‏کنید که در مشـخصات فنی آن عـبارت USB 2.0 یا High-Speed USB ذکر شده باشد.

usb

نرم‏افزار صحیح

پس از خریداری درایـو USB دلخـواه، زمان آن خواهـد بود که ابـزارهای مورد نیاز در هنگام دوری از سـیستم خود را درون آن قرار دهید.

واژه نرم‏افزار قابل حمل معمولاً به برنامه‏‏ای اشاره می‏کنـد که از درون یک پوشه مفرد (بر روی یـک وسیله قابل حمل)، بدون افزودن هیچ فایل یا ورودی رجیستـری در سـیستم میزبان، اجرا شود. اگرچه در زمـینه نرم‏افزارهای قابل حمل جایی بـرای بزرگانی مانند Microsoft Office یا Creative Suite شرکت Adobe وجود ندارد، اما می‏‏توان نرم‏افزارهای مفید متعددی که در این زمینه کارآمد هستند را یافت.

اگر قصد دارید مجموعه‏ای کامل از برنامه‏های صفحه گسترده، واژه‌پرداز و گرافیکی تهیه کنید، می‏‏توانید آن ‏‏را از بین مجموعه‏‏های قابل حمل کاملاً رایگان انتخاب کنید.

به‏‏ عنوان یک مجموعه عالی، می‏‏توان Portable Apps را که در دو نسخه Standard و Lite در دستـرس اسـت، معرفی کرد. هر دو نسخه این مجموعه،‏ شامل برنامه‏های ضدویروس، مرورگر وب (Mozilla Firefox)، پـیغام‏‏‌ رسان فـوری (Gaim)، بـازی Sudoku، یک تقویم و یک مدیر وظایف (Mozilla Sunbird) و یک بـرنامه‏ پـست الکترونیکی (Mozilla Thunderbird) اسـت. نسـخه Standard همچنین دارای مـجموعه‏ OpenOffice است، اما نـسخه Lite، واژه‏‏پـرداز AbiWord را بـه همراه دارد.

 

مجمـوعـه‏ WinPenPack  بسته کامل دیگری است. این مجموعه‏ دارای انواع بیشتری نسبت به مجموعه‏ Portable Apps نسخه Lite است. حجم آن 1 گیگا بایت اسـت. گزینه‏های موجود در ایـن مجمـوعه‏ به طور چشـمگیـری بـا گزینـه‏های مجـمـوعه‏ Portable Apps یکسان اسـت. برای مثال، هر دو مجموعه‏ دارای محصولات Mozilla و OpenOffice هستند.

برنامه رایگان WinPenPack مجموعه‏ قابل حملی از نرم‏افزارها را برای یک درایو USB در اختیار شما خواهد گذشت.

 

چه چیزی برای اجرا هست: اجـرای برنامه‏های قابل حمل در صورت داشتن یک راه‌انداز منو، آسان‏‏تر خـواهد بود. این راه‌انداز در درایوهای Flash دارای ویـژگی‏‏ U3 و همچنین دو مـجموعه‏ نرم‏افزارهای قابل حـمل Portable Apps و WinPenPack به صورت تعبیه شـده وجود دارد. هر یک از این موارد، آیکنی به نوار وظایف، در ناحیه نـزدیک به ساعت، اضافه می‏کنـد. روی آن کلیک کنید تا منویی مشابه منوی Start، شامل برنامه‏های موجود در درایو Flash، مـشاهده کنید. شایـد راه‌انداز منوی مجموعه‏‏ WinPenPack نسبت به سایر مـجموعه‏ها، قابل انعطاف‏‏تر و شخصی سازی آن آسان‏‏تر باشد. این راه‌انداز را می‏‏توانید به طور مجزا از  اینجا دریافت کنید. اگر هیچ یک از این مجموعه‏ها نظر شما را جلب نمی‌کند، راه‌انداز برنامه‏های قابل حمل رایگان دیگری به نام PStart از شرکت Pegtop Software در دسترس است.

مجموعه‏ PStart گزینه عالی دیگری برای سازماندهی و اجرای نرم‏افزارهای قابل حمل بر روی هر کامپیوتر شخصی است.

usb

گردش در سـرزمین رایـگانی: اما مـجموعه‏های بـزرگ، تـنها مکان‌های یافتن برنامه‏های قابل حـمل نیستند. گاهی مـمکن است نسـخه‏‏های قابل حمل بـرنامه‏های مـورد علاقه خـود را تنـها با استفاده از مـوتور جست‌وجوی دلخواه خود و وارد کـردن نام برنامه‏ و کلمه کلیدی Portable، بیابد.

مـکان‌های مـناســب دیـگر بـرای یافتـن بـرنامه‏های قابـل حـمل، سـایــت‏هـایی مـانــنــد Portable Freeware در نــشـانـی http://www.portablefreeware.com و بخش نـرم‏افزارهای قابل‌حمل ســایــت Ned Wolf"s Absolutely Free Software در نـشـانی http://nedwolf.com/Freeware-Portable.htm است.

 

رفتار صحیح با داده‏‏ها

چه فایل‏های کاری خود را روی یک درایو Flash همراه می‏‏برید، چه آنها را روی اینترنت ذخیره می‏کنید، در هر حال باید احتیاط‌های لازم برای محافظت از آنـها، حریم شخصی و کامـپیوترخود در مقابل آسیب‌های تصادفی یا عمدی را به عمل آورید.

در ادامه به نکات قابل توجهی در این زمینه اشاره شده است.

اسکن برای ایمنی: از آنجائیکه استفاده از درایو USB بـر روی کامپیوترهای ناشناس، آن ‏‏را در مـعرض خـطرات بیشتـر قرار می‏‏دهد، حتماً از نرم‏افزارهای ضـد جاسوسی و ضد ویـروس به‏‏ عنوان بخشی از برنامه‏های قابل حمل خود استفاده کنید. برای احتیاط بیشتر، هر بار پس از بازگشت به کامپیوتر خود، درایو USB را برای اطمینان از عدم نفوذ ویروس به درون آن، اسکن کنید.

استفاده از عقل سلیم: از آنجائیکه کامپیوترهای موجود در اماکن عمومی، مانند هتل‌ها یا کافی‌نت‌ها ممکن است دارای برنامه‏ ضبط کلیدهای فشار داده شده بر روی صفحه کلید و ثبـت کلمه عبـور شما باشند، استفاده از کامپیوترهای قابل حمل هرگز نمی‏‏تواند 100 درصد ایمن باشد.

با این حال هنوز می‏‏توانید این خطر را در هنگام استـفاده از درایو USB خود در این نوع مکان‌های عـمومی، با اجتناب از تبادلات مالی از طریق کارت‌های اعتباری، کاهش دهید و البته نیاز به تذکر نیست که نباید در این مکان‌ها به انجام اعمال بانکی بپردازید.

بـرای رهایی از نگرانی، داده‌های خـود را رمزگذاری کنید: اگر بـر روی اسـناد حساس کار می‏کنیـد، بایـد آنـها را بـه صـورت رمزگذاری شده بر روی درایو USB خود ذخیره کنید.

برنامه‏ TrueCrypt که در نـشانی www.truecrypt.org قابل دریافت است و یا برنامه‏ رایگان آرشیو سازی Lzarc2Go ، ویژگی‌های رمـزگذاری قابل اجرا بر روی درایوهای Flash را در اختیار می‏‏گذارند. امنیت داده‏‏های حـساس خـود را با اسـتفاده از برنامه‏های کمکی مانند CyberShredder و پاک کردن نسخه‏‏های اضافه یا قدیمی، تضمین کنید.

 

در بسیاری مـوارد، مجـبور خواهـید بود قبـل از کار بـر روی اسناد، آنـها را از درون پوشه‏ها یا محفظه‌های رمـزگذاری شده، کپی کرده و پس از به پایان رسانـدن کار، آنها را بار دیگر در محل اولیه کپی کنید. بـرای امـنیت بیشتـر، از یـک بـرنامه‏ خرد کننده فایل برای نابـود ساخـتن نسخه‏‏های اضافه (البته، پس از بازگرداندن آنها به پوشه رمـزگذاری شده) استفاده کنید. برنامه‏ رایـگان CyberShredder در نـشـانی http:/www.pcworld.com/downloads/file/fid,69705/description.html و بـرنـامـه رایـگان UltraShredder در نـشانی http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,69706/description.html قابـل دریافت است. این دو برنامه‏ قابل حمل می‏‏توانند این کار را برای شما انجام دهند.

از قابل حمل‌ها نیز نـسخه پـشتیبان تهیه کنید: از آنـجائیکه درایوهای USB کوچـک و گم شـدنی هـستنـد، تـهیه نـسخه پشتیبان از آنها، بدون شـک با اهمیت‌تر از تهیه نسـخه پشتیبان از سیستم‏‏های خانگی است. برنامه‏های موجود در این درایوها، بـسیار کوچک بوده و ایـجاد نسخه پشتیبان از آنها به سرعت انجام می‏‏گیرد.

 

منبع: ماهنامه وب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد