X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل


1387/06/13
روزه موجب کارکرد خوب دستگاه گوارش می‌شود
جام جم آنلاین: در طول روزه داری دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی می ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می کنند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می دهند.

مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماریهای مختلف نشان داده‌اند، در اغلب بیماریهایی که عادات غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.

مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می کند و موجب افزایش میزان چربی های مفید خون می‌شود.

علاوه بر این برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو به کمک پزشک معالج و یک متخصص تغذیه براحتی می توانند در این ماه روزه بگیرند و از اثرات مفید آن بهره کافی ببرند.

در ماه مبارک رمضان نیز همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه ها و سبزیها، گوشت و حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات) ضروری است.

دکتر "لیلا آزادبخت" متخصص تغذیه در گفت و گو با ایرنا در این زمینه گفت: با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن تامین می شود.

وی افزود: توصیه می شود افراد روزه دار همانند زمانی که روزه دار نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است اما در ماه رمضان صرف غذا در دفعات کمتر از دو بار در روز اشکالی ندارد و به شرایط جسمی و توانایی فرد بستگی دارد.

آزاد بخت اظهار داشت: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود، با توجه به اینکه فاصله صرف افطار تا وعده سحری نسبتا طولانی است می توان در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام سبک را صرف کرد که البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد.

وی با بیان اینکه مصرف شیر گرم، فرنی و یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است، استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن و مایعات به هنگام افطار و سحر را موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد در روزه دار دانست.

این متخصص ادامه داد: علاوه بر آن استفاده متعادل از سبزیها و میوه ها در هنگام افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود.

به گفته آزادبخت سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کند و مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود زیرا مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون می شود.

به همین دلیل این مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود.
وی افزود: روزه داران از کربوهیدرات های پیچیده مثل غلات از جمله گندم، جو و غیره، حبوبات مثل عدس، لوبیا، نان های سبوس دار و غذاهای حاوی فیبر مثل سبزی ها، حبوبات، غلات، مبوه های با پوست مانند گلابی، آلو و انجیر و بادام در وعده های غذایی مخصوصا سحری بیشتر استفاده کنند.

آزادبخت تصریح کرد: این غذاها باعث می شوند احساس گرسنگی کمتری کنید چون به آهستگی هضم می شود.
وی در پایان توصیه کرد برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.