دعوای دو خودروساز بزرگ کشور به اوج رسید

دعوای دو خودروساز بزرگ کشور به اوج رسید


نکته جالب اینکه در اوج دعوای ایران خودرو و سایپا ابتدا یک سمند دچار آتش سوزی می شود. یک هفته بعد یک پژو 405 در آتش می سوزد و دو روز بعد به فاصله چند ساعت دو دستگاه پراید دچار آتش سوزی می شود. اخبار این آتش سوزی ها نیز توسط خودروسازهای رقیب برای خبرنگاران ارسال می شود.
اعتماد: درست روزی که وزیر صنایع و معادن همچون یک «داور کشتی» دست مدیران عامل دو شرکت سایپا و پروتون را در میدان رقابت وزارتخانه بالا برد، نطفه جنگی بسته شد تا بر پایه آن خودروسازهای کشور پس از یک سال صلح، دعوای خود را از سر گیرند؛ دعوایی که سال پیش احمد قلعه بانی مدیرعامل وقت سایپا آن را آغاز کرد تا زمینه یی ایجاد شود که امروز مهرداد بذرپاش دوباره از سوی سایپا اعلان جنگ کند. اگرچه قلعه بانی در آن روزها سعی می کرد با زیر سوال بردن «ملی بودن» خودرو ملی و هزینه های بالای تولید محصولات ملی توسط ایران خودرو، این دسته از پروژه ها را لوث کند اما به نظر می رسد امروز بذرپاش رویه یی را در پیش گرفته تا برپایه آن پروژه هایی را که ایران خودرو در دست انجام دارد به نفع شرکت متبوعش مصادره کند.پروژه خودرو اسلامی دلیل اصلی دعوا میان دو خودروساز کشور است؛ پروژه یی که توسط ایران خودرو تعریف شد اما سایپا با امضای قرارداد اخیر خود با پروتون مالزی اجرای پروژه خودرو اسلامی را برای ایران خودرو سخت و شاید هم محال کرده است. از این رو وقتی نیت اصلی سایپا از قرارداد با پروتون برای ایران خودرو مشخص شد، داد برخی مسوولان این شرکت را درآورد. محمد زالی رئیس مرکز تحقیقات ایران خودرو نخستین فردی بود که رسماً از این اقدام سایپا انتقاد شدیدی کرد. وی که در آیین گشایش نمایشگاه خودرو مشهد شرکت کرده بود در جمع خبرنگاران اعلام کرد مالزی در قرارداد اخیر خود سر ایران را کلاه گذاشته است.

وی گفته است «براساس بیانیه اجلاس سال قبل سران کنفرانس اسلامی قرار شد با استفاده از توان خودروسازی کشورهای مسلمان ، خودرویی ارزان تولید شود تا این کشورها به جای استفاده از محصولات سایر خودروسازها سوار بر خودرویی موسوم به «خودرو اسلامی» یا «خودرو مردمی» شوند. قرار بود ایران به عنوان نخستین دارنده موتور پایه گازسوز جهان موتورهای تولیدی خود را به کشورهای اسلامی از جمله مالزی صادر کند تا این کشور آن را روی محصولات خود نصب کند اما با قرارداد اخیر میان سایپا و پروتون روند برعکس شده است. به گونه یی که پروتون موتورهای ساخت خود را به ایران می فرستد تا سایپا آن را روی محصولات خود نصب کند.»

از سوی دیگر ایران خودرو برای تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو اسلامی انتخاب شده بود تا این نوع خودرو را ساخته و به بازارهای کشورهای مسلمان صادر کند اما ظاهراً پس از مذاکرات سایپا با پروتون این پروژه نیز با شکست مواجه شده است.

این اظهارات زالی سبب شد گروه صنعتی سایپا اطلاعیه یی را صادر کند.

در این اطلاعیه، سایپا زالی را شخصی بی اطلاع از متن قرارداد معرفی کرده که تنها به منافع ایران خودرو می اندیشد و منافع کشور را در نظر ندارد.

سایپا در این اطلاعیه رسماً اعلام می کند چون ایران خودرویی ها پس از دو سال از اعلام طرح ساخت خودرو اسلامی هنوز نتوانسته اند حتی اولین گام را در اجرایی کردن آن بردارند سایپا براساس ماموریت های تعریف نشده خود، در ساخت خودرو اسلامی گام خواهد برداشت تا به این صورت آب پاکی را روی دست ایران خودرویی ها بریزد. نکته جالب آن است که این شرکت می گوید سازندگان خودرو در کشورهای اسلامی چون نمی خواهند با ایران خودرو همکاری کنند پس سایپا را به منظور همکار استراتژیک خود برگزیده اند.

اما اینها پایان طعنه های سایپا به ایران خودرو نیست بلکه این شرکت حتی رقیب دیرینه خود را به نوعی «بی عرضه» می خواند که نتوانسته با وجود حمایت های وزارت امور خارجه و سازمان کنفرانس اسلامی تولید خودرو اسلامی را شروع کند. اما به این نکته اشاره نمی کند که همان ماموریت تعریف نشده سایپا دقیقاً از جایی آغاز شد که محمود احمدی نژاد در سفر اخیر خود به مالزی آن را برای سایپا تعریف کرد.

دومین دعوای خودروسازهای کشور طی یک ماه گذشته در حالی شکل می گیرد که به تازگی زاگرس خودرو با وعده های سایپا مبنی بر سپردن رنگ کاری بخشی از بدنه های پراید به این شرکت در استان لرستان دست از شاخ به شاخ شدن با دومین خودروساز کشور برداشته است. اما جنگ ایران خودرو و سایپا با این وعده ها حل نمی شود حتی وارد مرحله جدیدی نیز شده است.

منوچهر منطقی چندی پیش اعلام کرد مذاکراتی را با شرکت فیات ایتالیا برای ساخت خودرو ارزان در ایران آغاز کرده است. در همین زمان شرکت «بن رو» که شنیده می شود غروی مدیرعامل سابق ایران خودرو از ارکان آن به شمار می آیند و سال هاست قرار است فیات را در ایران تولید کند به یکباره از تولید فیات مدل «سی ینا» در ایران خبر می دهد. یک منبع آگاه در سایپا نیز اعلام می کند بن رو توسط سایپا به زودی خریداری خواهد شد تا ایران خودرو در مذاکره با فیات نیز ناکام بماند.

همچنین مذاکرات دوساله ایران خودرو و چری چین نیز سال گذشته در حالی که می رفت وارد مراحل بستن قرارداد شود با مخالفت وزیر صنایع و معادن مواجه شد تا این شرکت در یافتن شریک تجاری همچنان ناکام بماند.

نقش وزیر صنایع و معادن در دعوای ایران خودرو و سایپا بسیار تامل برانگیز است. محرابیان در این وزارتخانه تنها یک رقیب می تواند داشته باشد. آن رقیب کسی نیست جز مهرداد بذرپاش.

بذرپاش ثابت کرده در اجرای دستورات محرابیان الزامی نمی بیند. قیمت خودروهای خود را افزایش می دهد در حالی که هرگونه تغییر قیمت خودرو باید با اجازه وزیر صنایع و معادن باشد و همچنان اصرار بر ادغام خودروسازها دارد در حالی که محرابیان بارها اعلام کرده با ایده ادغام مخالف است.

شنیده شده در یکی از جلسات نیز با لفظی که نشان از رابطه رئیس و مرئوسی ندارد، با محرابیان سخن گفته است. در جلساتی که وزیر صنایع و معادن حضور می یابد، شرکت نمی کند تا باعث شود محرابیان نیز در جلساتی که بذرپاش میزبان است حتی با وجود برخی از مقامات بلندپایه غایب باشد،اما در عمل به نفع بذرپاش کار می کند (شاید هم مجبور باشد).

وزیر صنایع و معادن علاوه بر اینکه اجازه افزایش قیمت به محصولات ایران خودرو را نمی دهد، رسماً اعلام می کند تا من هستم کلنگ هیچ کارخانه خودروسازی خارجی را در ایران به زمین نخواهم زد اما قرارداد سایپا و پروتون با حضور وی در ساختمان خیابان سمیه وزارت صنایع و معادن به امضای طرفین می رسد و وقتی هم دلیل این اقدام از او پرسیده شد تنها گفته است از خودشان بپرسید،

کوتاه آمدن وزیر صنایع و معادن مقابل مهرداد بذرپاش باعث شده مدیرعامل سایپا در حالی که تنها دو سال است از عالم سیاست وارد فضای تولیدی شده خود را پدرخوانده صنعت خودرو بپندارد.

در لابه لای این دعوا آنچه به چشم نمی آید کاهش تولید خودرو در کشور، افزایش واردات و اجرایی نشدن استراتژی صنعت خودرو است؛ صنعتی که قرار است صاحب پنج برند و پلت فورم ملی نیز شود.

نکته جالب اینکه در اوج دعوای ایران خودرو و سایپا ابتدا یک سمند دچار آتش سوزی می شود. یک هفته بعد یک پژو 405 در آتش می سوزد و دو روز بعد به فاصله چند ساعت دو دستگاه پراید دچار آتش سوزی می شود. اخبار این آتش سوزی ها نیز توسط خودروسازهای رقیب برای خبرنگاران ارسال می شود.