تازه های وب

گلچین مطالب از سر تا سر اینترنت

تازه های وب

گلچین مطالب از سر تا سر اینترنت

اجرای مراسم رقص خانم ایرانی در کانادا

فرزانه کابلی هنرپیشه ایرانی که محافل فرهنگی غرب از وی با عنوان طراح رقص و رقصنده سرشناس ایران یاد می کنند، برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در کانادا به روی صحنه رفت.


برنا: طراحی این رقص یک ساعته را که کابلی به عهده داشته طی هفته های گذشته با همراهی 9 رقصنده زن گروه وشتون برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف کانادا روی صحنه رفته است.

"فرزانه کابلی" هنرپیشه ایرانی که محافل فرهنگی غرب از وی با عنوان طراح رقص و رقصنده سرشناس ایران یاد می کنند، برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در کانادا به روی صحنه رفت.

این زن همراه با گروه رقص "وشتون" در شهرهای تورنتو و مونترال به اجرای رقص پرداخت.
بنا بر این گزارش، گروه رقص وشتون به ابتکار آیدا مفتاحی، دانشجوی دکترای رقص در دانشکاه یورک و از شاگردان پیشین فرزانه کابلی در تورنتو تاسیس شده است.

طراحی این رقص یک ساعته را کابلی به عهده داشته است که طی هفته های گذشته با همراهی 9 رقصنده زن گروه وشتون در شهرهای مختلف کانادا اجرا شد.

همسر هادی مرزبان، که امروز 59 سال سن دارد و آموزش رقص را از دوران کودکی آغاز کرده به صدای آمریکا گفته است علاقه عمیق او به رقص و تشویق خانواده اش از عوامل مهمی بوده اند که آتش این عشق را زنده نگهدارد.(!)

او پس از انقلاب اسلامی در سال 57، تک رقصنده باله ملی ایران بود و در در سفر به کشورهای مختلف به اجرا می پرداخت.

رادیو امریکا در تحلیلی در این خصوص با تقدیر از فعالیت‌های کابلی، اعلام کرد: گرچه پس از انقلاب اسلامی در ایران، رقص و بویژه حضور زنان در آنچه که بعدها «حرکات موزون » خوانده شد با چالش‌ها و محدودیت های جدی روبرو بود اما در طی چند دهه گذشته نام فرزانه کابلی و رقصندگان او همواره درگوشه و کنار اخبار کشور به گوش می رسد.

این هنرپیشه سابق سینما که ماه گذشته برای طراحی و اجرای رقص به تورنتو سفرکرده بود در گفتگوی ویژه با صدای آمریکا گفته است: گرچه رقص در جامعه کنونی ایران با دشواری ها و محدودیت‌های بسیاری روبروست اما چالش‌های موجود و تحولات سیاسی و تغییرات اجتماعی پس از انقلاب اسلامی در ایران فرصتهای مغتنمی برای یادگیری و پیشرفت من فراهم کرده است.

رادیو امریکا همچنین در تکمیل گزارش خود آورده است: خانم کابلی که مدتها قبل شرکت رقص خود را در تهران تاسیس کرد امروزعلاوه بر طراحی و اجرای رقص، مسئولیت آموزش حدود صد دانش آموز را نیز به عهده دارد.

این هنرپیشه زن که شیفته رقص فولکلوریک ایران است در ادامه گفتگو با صدای امریکا گفته است که طی 30سال گذشته با مشکلات بی شماری برای ادامه حرفه مورد علاقه اش دست و پنجه نرم کرده و در برابر تفکری که رقص را با ابتذال و برهنگی روی صحنه برابر می داند در حد توان خود مقاومت کرده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد